Idésprutan: "Starta terapibehandling med gulliga djur"




Tyckare och "experter" får breda ut sig fritt i media. Men hur ofta är det någon som lyssnar på "den vanliga människan"? I serien "Idésprutan" får kreativa människor berätta om sina drömprojekt.

Först ut är Anki Snöberg, 44, från Järfälla:

Jag är varken psykolog eller veterinär men en sak ska ni ha klart för er. När det kommer till söta djur smälter jag lika fort som en isglass i juli. :)
Valpar, kissar, missar you name it. Och jag tror inte bara att gulliga djur är något sött att titta på utan att de kan hjälpa oss stressade, moderna människor.
I dag ska människor med psykiska besvär ha koll på KBT, psykoanalys, psykoterapi, healing, och dittan och dattan- Det är en djungel därute!

Att starta en behandlingsmetod där personer får träffa söta djur av alla de slag skulle lösa både människors problem och situationen för hemlösa katter. Varje dag tänker jag på annonsen på spårvagenen som säger "vem tar hand om mig?" med en gullig katt som tittar på en. Om vi startar ett "Mysa med djur"-center skulle vi med gott samvete kunna svara – det gör jag!

Det behöver inte vara så svårt. Att bara få krama en gullig hundvalp eller kattunge om man känner sig nere kan lösa så mycket!

Det finns andra fördelar med min idé också. Man skulle kunna samla upp all djurspillning från hemlösa sötnosar i en stor container och använda det som kompost. Man kan odla goda och fräscha grönsaker.

/Anki Snöberg

Kommentarer
Postat av: Snövit

Underbart! Äntligen någon som vill göra något vettigt. Ibland misströstar man bland alla krig och dårskaper som det står om i tidningarna. Anki, du är min hjälte.

Snövit och Sotis (mjau)

2008-08-14 @ 20:45:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0