Dagens nyhetsdikt - kråkor minns




Slog mig ner på en bänk och började prata
om ditten om datten, om en gammal ragata

Bredvid mig på stigen satt en kråka
Vad fick han väl ut av att med mig språka?

Men nu vet jag att kråkor har knivskarpt minne
lika sprängfyllt som den gulaste finne

Man får passa sin onda tunga
annars kommer de mot en i klunga

Så ge nu flygfäna rösträtt med ens!
För de kan ju också drabbas av en släng demens

De kan ju börja glömma på gamla dar
Kråkgamligen: Var la jag guldet och mitt kopparkar?

Nu blir ju äldrevård för kråkor en brinnande fråga
för att slippa se kråkprotestanter fram tåga

Kommentarer
Postat av: Lisen

Skarpaste dikten på länge. Det tar sig.

Bättre än sju sjömän i sjönöd som förut var min favvodikt.

Tack för att ni finns.

2008-09-03 @ 19:59:50
Postat av: Poeten

Jag tycker själv mycket om att skriva poesi, så jag kan väl inte direkt säga att det här är Edith Södergran direkt. Men en intressant fråga ställs i dikten: Hur hantera demenssjuka kråkor?

2008-09-03 @ 20:39:54
Postat av: Rebecca

Härliga likneser . (hmm)

Helvete.

Så den där kråkan som jag träffade förra vintern kommer ihåg allt jag berättade för den?

Kom nu inte och säg att kråkor kan prata med. För då måste jag hoppas framför tåget eller nåt.

2008-09-03 @ 22:15:33
URL: http://rebcca.blogg.se/
Postat av: Svar till Rebcca

Nej, men de kan buktala.

2008-09-03 @ 22:29:26
Postat av: Rebecca

HAHAHA. Oh jisses.

Buktala?

Nästa år kommer en kråka vinna talang. fan.

2008-09-03 @ 22:34:35
URL: http://rebcca.blogg.se/
Postat av: Anna Björkegren

Hej! Jag har en fråga om vart du har fått tag i bilden på kråkan?

Jag håller på att göra en affisch och behöver alla rättigheter till de bilder jag använder. Så kommer du möjligtvis ihåg vart bilden kommer ifrån?



/Anna Björkegren

2011-03-15 @ 11:12:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0