Insändare

Varför bryr sig ingen om Södermalm?

Efter att ha läst er blogg ett tag tycker jag att det är dags att lufta min mening. Jag vill ge röst åt en stadsdel i Stockholm som jag tycker är starkt förbisedd i media. Jag pratar så klart om Söder, vi ligger mellan Gamla Stan och Gullmarsplan. Jag är så trött på att läsa om Fittja och Jakobsberg, orkar inte med ännu ett reportage från Sundbyberg eller Fisksätra. Nej, nu tänker jag slå näven i bordet och beskriva varför ni borde skriva mer om Södermalm. Här får alla vara sig själva och här är det avslappnat och fritt jämfört med bajsnödiga Östermalm. Fattiglappar går bredvid hippa söderkis och alla köper second-hand och tänker på miljön. Men syns denna mångfald någonsin i media, nej. Aldrig att media kommer hit om det inte är för att skriva ned oss.

Vi är dessutom förbisedda av filmindustrin. Sumprunkare som bestämmer på SF förlägger bara 7 av 10 filminspelningar här på Söder. Lite bättre är det i inredningsprogrammen där ändå 9 av 10 program gör om en lägenhet som ligger på, ja just det, Söder.

Jag undrar nu: Varför kan ni journalister aldrig ta tuben och komma hit och hälsa på? Vi har faktiskt mysiga kaféer här också. En lokal specialitet är vår kaffelatte, en svag kaffedryck med mycket mjölk. Får jag våga föreslå en djärv idé: Varför inte ägna ett helt uppslag åt att beskriva kaffekulturen. Om ni bara vågade och orkade skulle ni kunna fylla tidningen med kaffereportage och varför inte passa på att intervjua våra trevliga ungdomar. Här vågar unga vara sig själva, även om de är tvungna att ha stora glasögon så är det ingen här som skäms för det. De är bara sig själva.

Nej, skärpning alla bajsnödiga journalister, omfamna mångfalden!

"Trött på diskriminering"


Kommentarer
Postat av: Söderkisen

Precis! Right on! Det är dags att media får upp ögonen.

2008-08-14 @ 14:40:49
Postat av: Fred på Jorden

Jag tänkte precis denna tanke i dag och så kom du och satte ord på mina tankar. Det är som en magisk konnektion som sammanför oss. Snälla Getter sammanför mig och denna kloka insändarskribent.

2008-08-14 @ 15:42:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0